Ochrona przeciw światłom lasera dla pilotów wojskowych
Blog /

Ochrona przeciw światłom lasera dla pilotów wojskowych

10 kwietnia 2018Sprzęt Specjalny

Jednym z zagrożeń, z którymi mierzą się wojskowi piloci jest zagrożenie oślepienia światłem laserowym, zarówno podczas ataku, jak i przypadkowego oślepienia ze strony sprzymierzeńców, podczas działań taktycznych i podczas manewrów. Krytycznym problemem dla pilotów staje się więc skuteczna ochrona oczu przed światłem lasera.
Przed takimi incydentami chronią okulary przeciwlaserowe w technologii Laser Glare Protection (LGP), opracowaną dla pilotów wojskowych.
W tym miejscu należy wyraźnie rozróżnić aspekt ochrony oczu przed światłem laserowym dla pilotów i konwencjonalną ochroną przed wiązką światła laserowego stosowanego w przemyśle, medycynie, czy laboratoriach, czyli Laser Eye Protection (LEP)
GLARE - redukuje jasność światła do „znośnego” poziomu komfortu. Zazwyczaj nie ma potrzeby blokowania całego spektrum światła laserowego, dzięki czemu pilot może zobaczyć i zgłosić lokalizację źródła światła (nieprzyjaciela). LGP chroni oczy przed uszkodzeniem.
LEP - Ochrona laserowa oczu stosowana wszędzie w komercyjnych aplikacjach lasera - redukuje lub blokuje światło, gwarantując ochronę oka przed uszkodzeniem. Światło jednak może pozostować bardzo jasne lub być w ogóle niewidoczne.
W obu systemach: LGP i LEP znajdują zastosowanie identyczne materiały i technologie. Różnice tkwią w poziomie redukowanego światła lub określonej długości fali (koloru).

Zwykłe okulary przeciwsłoneczne lub uniwersalne okulary blokujące określone spektrum światła widzialnego, np kolor niebieski lub zielony nie dają skutecznej ochrony przeciwlaserowej.
Okulary takie używane w mroku: o świcie lub o zmroku nie sprawdzają się. Soczewki blokujące światło niebieskie zmieniają widoczność różnych odcieni koloru niebieskiego, co może mieć niekorzystny wpływ na postrzeganie wskaźników w kokpcie i świateł lądowiska.
Z kolei laboratoryjne  antylaserowe okulary mogą ograniczać zbyt szeroki zakres kolorów, lub mogą być zupełnie nieskuteczne dla najczęściej używanych kolorów celowników laserowych.

System ochrony GLARE służy do ochrony wzroku w sytuacjach krytycznych, podczas „ataków” laserowych, w określonych fazach lotu generujących możliwe zagrożenie (start, lądowanie). Istnieją opinie, że nie powinno się używać GLARE rutynowo do każdego lotu. Dlatego niektórzy producenci wojskowych okularów z systemem ochrony przeciwlaserowej, np. REVISION MILITARY oferują całe systemy wymiennych soczewek, tak aby szybko i sprawnie dopasować odpowieni poziom ochrony do zmieniającej się sytuacji.

Revision Military – dostawca systemów ochrony głowy, wzroku i słuchu proponuje taktyczne okulary z soczewkami chroniącymi przed atakiem laserowym.
Są to okulary StingerHawk z wymiennymi soczewkami.
StingerHawk Eyewear GF-8 Laser Protective z soczewkami LazrBloc służą maksymalnemu wytłumieniu światła laserowego, redukując wpływ lasera,który ogranicza pole widzenia pilota, jednocześnie pozostawiają dobrą widoczność całego spektrum światła widzialnego (VLT). LazrBloc GF-8 stanowią ochronę przed zaburzeniem pola widzenia i utratą orientacji. Zatrzymują do 99,9%  światła lasera o długości fali 532nm oraz 99% promieniowania w paśmie bliskiej podczerwieni o długości fali 808nm, stanowiącego niewidoczne, a niebezpieczne spektrum tego światła.
Soczewki Revision Military z powłoką OcuMax© Plus, zapobiegają parowaniu i zapewniają ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV-A-B-C. Wspomnijmy tylko, że soczewki wykonane z odpornego kompozytu poliwęglanowego zapewniają również ochronę balistyczną oczu zgodnie z wymaganiami norm wojskowych.
Dla pilotów Revision Military opracowało również okulary balistyczne Sawfly z wymiennymi soczewkami. Okulary te sprawdzają się już od lat w armiach kanadyjskiej i niemieckiej, gdzie Revision jest liczącym się dostawcą wysokiej jakości systemów ochrony oczu.

Na koniec krótka informacja prosto z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Właśnie rusza nowa kampania społeczna: „Laser to nie zabawka” – przeciw oślepianiu pilotów laserem.
Więcej o tej kampanii można przeczytać  na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.