Ataki laserowe, dlaczego „snajperzy laserowi” używają zielonych wskaźników, jak wybrać okulary ochronne antylaserowe
Wiązka laserowa - zagrożenia Promieniowanie laserowe o tej samej mocy, lecz o różnej długości fali…
Ryzyko ataku laserowego i oślepiania wiązką lasera pilotów i personelu pokładowego samolotów i śmigłowców osiągnęło poziom na tyle poważny, że zarówno w służbach mundurowych i lotnictwie cywilnym podejmowany jest temat zapewnienia skutecznej ochrony antylaserowej dla lotników.
Podejmowane są próby regulacji w postaci wprowadzania aktów prawnych określających surowe kary dla „snajperów laserowych”, lub wprowadzających w pobliżu lądowisk strefy ograniczające możliwość używania laserów. Stosowanie środków odstraszających i ochrona to jedyne dwa możliwe sposoby zabezpieczania pilotów przed skutkami trafień wiązką lasera w kokpit. Niestety, dane dotyczące ataków laserowych wskazują, że środki odstraszające nie są zbyt skuteczne. Dlatego też nadszedł moment, w którym należy zapewnić skuteczne ochrony indywidualne, blokujących wiązkę lasera skierowanego w kokpit. Mówimy oczywiście o okularach antylaserowych dla pilotów.
Zacznijmy od tego, że oślepienia wiązką laserową pilotów zdarzają się najczęściej podczas startu i lądowania. Konsekwencje porażenia laserem w kabinie pilotów każdego typu samolotu są takie same.
Silne, ukierunkowane światło lasera, skierowane z zaskoczenia w kokpit może w „wersji optymistycznej” „jedynie” oślepić pilota, uniemożliwiając mu kontrolę lotu i korzystanie z oprzyrządowania w krytycznych fazach lotu. Właśnie wtedy piloci wykonują szereg czynności, które wymagają skupienia.
W wersji pesymistycznej – oprócz wyżej wymienionych – pilotom grozi uszkodzenie oczu lub utrata wzroku, a dekoncentracja może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, a w konsekwencji życia i zdrowia załogi oraz pasażerów na pokładzie samolotu.
W związku z realnym zagrożeniem zdarzają się sytuacje, kiedy piloci używają antylaserowe okulary ochronne stosowane w komercyjnych aplikacjach lasera – w przemyśle, medycynie, czy laboratoriach. Jest to konwencjonalna ochrona przed wiązką światła laserowego zwana ochroną LEP – Laser Eye Protection .
Analizując obecną ofertę antylaserowych okularów ochronnych łatwo dostrzec lukę w oporządzeniu pilotów, którą należało wypełnić. Naukowcy z Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych (AFRL) przyjrzeli się specjalnym wymaganiom stawianym przez pilotów i połączyli siły z firmą Revision Military, aby stworzyć nową generację okularów antylaserowych dedykowanych użytkownikom szeroko pojętej grupy sektora lotniczego. Informcję o wdrożeniu okularów antylaserowych do sprzedaży firma Revision Military przekazała w styczniu b.r.
Najnowsze zestawy antylaserowych okularów ochronnych opracowanych przez AFRL i firmę Revision Military, i przedstawioną pod koniec stycznia 2022 r. stanowi precyzyjną odpowiedź na zapotrzebowanie pilotów zapewniając jednocześnie pełną kontrolę oprzyrządowania i komfort użytkowania.
Podstawą systemu jest konstrukcja soczewki CALI (Commercial Aviation Low Intensity), która filtruje precyzyjnie określoną długość fali światła, po to aby zablokować najbardziej niebezpieczny dla oka zakres wiązki laser, bez blokowania sąsiednich pasm kolorów. Jednocześnie soczewki przepuszczają znacznie więcej światła widzialnego niż tradycyjny zestaw LEP.
Soczewka antylaserowa CALL nie blokuje, ani nie zniekształca wskazań przyrządów w kokpicie i może być z powodzeniem stosowany w warunkach nocnych.
System soczewek CALI został przetestowany przez pilotów Jednostki ze Stanu Waszyngton, którzy potwierdzili, że spełnia on wymagania pilotów. Jednym z lotników w grupie testowej był Camron Iverson, pilot i oficer lotnictwa taktycznego. Iverson mówi, że samolot, którym lata, zostaje trafiony wiązką lasera średnio 20-25 razy w ciągu roku. On sam również doświadczył oślepienia laserem. „Przez jakąś godzinę miałem problem z 'białą plamą'” – powiedział. W nocy źrenica oka jest szeroko otwarta, co sprawia, że efekt „flash blindness” jest silniejszy i bardziej długotrwały.
Stosowanie soczewek CALI minimalizuje to zagrożenie. „Okulary zakładam prawie podczas każdego lotu, tak na wszelki wypadek” – powiedział Iverson. „Są wygodne i nie odczuwa się, że się je ma na twarzy. Takie jest moje doświadczenie”.
W systemie okularów ochronnych Revision CALI–C zastosowano soczewkę CALI, która zapewnia precyzyjną ochronę przed najczęściej występującymi zagrożeniami związanymi z laserami kieszonkowymi – zielonym, niebiesko-fioletowym i bliską podczerwienią – bez osłabiania podobnych kolorów stosowanych na wyświetlaczach w kokpicie.
Soczewki CALI przepuszczają wystarczającą ilość światła widzialnego, aby lotnicy nie mieli wrażenia, że noszą okulary przeciwsłoneczne podczas operacji nocnych. Soczewka CALI firmy Revision zapewnia 59% transmisję światła widzialnego (VLT) w warunkach dziennych i 32% w warunkach nocnych. co oznacza, że soczewki nie zaciemniają pola widzenia i nie ograniczają świadomości sytuacyjnej pilota.
Oprócz transmisji światła soczewek CALI-C systemu Aviator SF-2, Revision zapewnia powłokę antyrefleksyjną i powłokę anti-fog. Powłoka antyodblaskowa jest stosowana na zewnętrznej stronie soczewki w celu zmniejszenia niepożądanych odbić, które są szczególnie widoczne w kabinie pilota. Powłoka ta przyczynia się również do podniesienia wartości współczynnika VLT i zwiększa widoczność wskaźników w kokpicie. Natomiast powłoka zapobiegająca parowaniu – na wewnętrznej stronie soczewki sprawia, że operatorzy mają o jedno zmartwienie mniej w zamkniętych, wilgotnych pomieszczeniach.
System CALI-C firmy Revision oferowany jest w dwóch konfiguracjach dostosowanych do pracy w środowisku samolotów o konstrukcji stałopłatowej lub śmigłowej.
Oprawka okularów antylaserowych Aviator SF-2 to lekka metalowa ramka z dwoma soczewkami – niskoprofilowa i idealna do kokpitu samolotu.
Oprawka drugiego systemu oferowanego przez Revision to oprawka systemu StingerHawk®. Posiada pojedynczą soczewkę typu „wrap-around„, która zapewnia maksymalne pole ochrony balistycznej oraz ochronę przed zaparowaniem, dla załóg śmigłowców.
UWAGA!
Obie wersje produktu CALI-C są dostępne od stycznia b.r wyłącznie w sprzedaży dla użytkowników z branży lotniczej. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt się z firmą Ha3o – autoryzowanym dystrybutorem okularów i gogli balistycznych Revision.
Opracowano na podstawie materiałów prasowych firmy Revision.