Urządzenia emitujące wiązkę laserową stają się powszechnie dostępne

Technologia laserowa (L.A.S.E.R.: wzmocnienie światła poprzez wymuszoną emisję promieniowania, skupienie fal elektromagnetycznych) od dawna budzi zainteresowanie wojsk na całym świecie. Jest już szeroko używana w różnego rodzaju celownikach, wskaźnikach, czy jako broń bezpośrednia.

Jednak, w ostatnich latach, dostępność tej technologii wzrosła i dość łatwo można uzyskać na rynku cywilnym produkty emitujące wiązkę laserową, w internecie jest sporo ofert wskaźników laserowych o różnej mocy. Jednak to co istotne: brakuje informacji, jak niebezpieczne może być oślepienie wiązką laserową. Niesie ono za sobą nie tylko rozproszenie uwagi, dezorientację, wywołane chwilowym oślepieniem, ale też późniejsze zaburzenia widzenia. Niestety, tego typu zagrożenia stają się codziennością, przede wszystkim dla pilotów, kierowców czy służb ochraniających podczas wszelkiego rodzaju zgromadzeń.


Incydenty – celowe oślepianie światłem lasera

Kilka głośnych incydentów świadczących o nasilającym się problemie:

  • W styczniu 2016 roku samolot Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych C-130, dowodzący operacją poszukiwania 12 zaginionych Marines, został zmuszony do zmiany kursu po wielokrotnym, uporczywym kierowaniu promienia lasera w stronę kokpitu samolotu.
  • Miesiąc później, 14 lutego 2016 roku, samolot lecący na lotnisko JFK w Nowym Jorku, został zmuszony do odejścia na lotnisko Heathrow w Londynie, po tym, jak w wyniku oślepienia przez laser u jednego z członków załogi wystąpił problem medyczny. Na pokładzie było 252 pasażerów.
  • W Kairze w 2013 roku, zaobserwowano dziesiątki zielonych laserów oświetlających egipskie – śmigłowce wojskowe krążące nad placem Tahrir, a także skierowane przeciwko budynkom rządowym, policji i czasami przeciwko protestującym.
  • W 2013 roku, dwóch gimnazjalistów, “bawiło” się w oślepianie pilotów podchodzących do lądowania na Okęciu w Warszawie. Kilka lat wcześniej, pasażer oczekujący na lot w Katowicach, oświetlił wskaźnikiem oczy pilota, przez co ten, nie był już w stanie kontynuować pracy tego dnia.
  • Latem 2015, 16-latek oślepiał laserem pilotów lądujących na lotnisku Ławica w Poznaniu, dostał kuratora sądowego.
  • 15 września 2019 – atak laserowy na załogę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego  powracającą  z miejsca wypadku pod Grodziskiem Mazowieckim na lotnisko.  W okolicach Babic Starych promień wpadł przez boczne okno, a wiązka trafiła w lecącego na pokładzie lekarza, który doznał poważnego urazu oka. Wyznaczono 10 tysięcy złotych nagrody za pomoc w znalezieniu sprawcy, ale śledztwo umorzono.
  • Listopad 2019: chuligański atak laserowy na załogę śmigłowca LPR w trakcie powrotu do bazy w Warszawie, Wiązka lasera była skierowana z okolic podwarszawskich Marek lub Ząbek i oślepiła ratownika medycznego. Śledztwo umorzono – nie udało się ustalić sprawcy zdarzenia.
  • “Były oficer japońskiego wywiadu oślepiał laserem załogi samolotów pod Dęblinem. Sąd wysłał go do szpitala psychiatrycznego a 49-latek z Ursusa zapłacił 6 tys. zł grzywny” (cytat z Gazety Wyborczej).

Ataki laserem przeciwko samolotom zdarzają się codziennie na całym świecie. Według FAA (Federal Aviation Administration), w roku 2015, zostało zgłoszonych 7703 incydentów z użyciem laserów względem samolotów komercyjnych podczas, gdy w 2014 roku liczba ta sięgała 3894 zgłoszeń.

Według danych rodzimej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, liczba incydentów spowodowanych próbą oślepienia laserami załóg lotniczych wynosi:

  • 2009 r. – 11,
  • 2010 r. – 36,
  • 2011 r. – 57,
  • 2012 r. – 99,
  • 2013 r. – 89,
  • 2014 r. – 97,
  • 2019 r. – 169.


Wskaźniki laserowe

Na całym świecie, coraz częściej urządzenia laserowe, są masowo używane przeciwko policji podczas zamieszek, demonstracji zgromadzeń. Zarysowują się dwie tendencje: liczba tych zjawisk rośnie i są one udziałem celowego, coraz lepiej zorganizowanego działania.

Poszczególne wskaźniki mogą emitować wiązki o różnej długości, zarówno widzialne jak i niewidzialne (podczerwone). Oba rodzaje mogą być niebezpieczne. Bardzo nieliczne nie mają znaczenia dla wzroku. Wiązki mogą być niebezpieczne w różnym stopniu. Duże znaczenie będzie miał np. czas wystawienia oka na jego działanie, czy kąt nachylenia wiązki. Nawet jeśli wiązka nie uszkodzi oka trwale, to może spowodować silny ból, chwilową utratę widzenia czy zaburzenie orientacji.

Technologia laserowa podąża błyskawicznie do przodu i wymaga stosowania wyrafinowanych, ale tym samym pragmatycznych rozwiązań. Ze względu na wszechobecność ataków laserowych wydaje się, że okulary przeciwlaserowe, jako środek ochronny, stanowią najbardziej efektywne i skuteczne rozwiązanie.


Ochrona przeciwlaserowa

Firma Revision oferuje różnorodne szkła LazrBloc, w celu zapewnienia ochrony przed różnymi, już istniejącymi, zagrożeniami jak również stara się wybiegać w przyszłość, nie ograniczając się do powszechnie używanych urządzeń. Szkła LazrBloc zapewniają ochronę oczu przed laserem w widmie widzialnym i niewidzialnym i są zaprojektowane tak, aby zapewnić ochronę dla wybranych długości fal. Szkła należy dobierać pod kątem najbardziej prawdopodobnych zagrożeń. Wykonywane są przy użyciu technologii barwników i są dostępne w wielu gęstościach optycznych w zależności od wymagań. Blokowanie wiązki lasera waha się od 90% do 99,9999%.

W ciągu ostatnich lat, firma Revision Military, sprzedała setki tysięcy szkieł laserowych i okularów ochronnych na całym świecie. Revision stale pracuje nad nowymi rozwiązaniami dla wojska, policji czy lotnictwa, również cywilnego, pod kątem pojawiających się zagrożeń i rosnących potrzeb użytkowników.

Inne posty z tej kategorii

30 kwietnia 2021

Hełmy Batlskin Caiman® dla kanadyjskich sił zbrojnych

Wkładki korekcyjne do okularów i gogli balistycznych, czy można zakładać okulary korekcyjne pod gogle balistyczne?

Antylaserowe okulary dla pilotów

Bielizna termoaktywna - jak działa, co daje i jak ją wybrać? – poradnik

Adres

Ha3o

Lotnicza 9

04-192 Warszawa

    Załącz plik

    Wyślij

    mail_outline